معرفی انواع پله برقی

پله برقی نمونه ای از پر ظرفیت ترین دستگاه ها در میان نمونه های مشابه است که از آن به منظور جا به جایی افراد استفاده می شود. در ساختار این دستگاه از یک نقاله استفاده شده و به شکل زنجیره ای پیوسته در حال گردش می باشد. از این وسیله در مکان های پر رفت و آمد مانند ایستگاه های قطار شهری، فرودگاه، مجتمع های تجاری و به طور کلی مکان های پر ازدحام استفاده می شود، با اَپِکس همراه باشید تا در ادامه مقاله با انواع پله برقی بیشتر آشنا شوید.

انواع پله برقی

پله برقی از جمله دستگاه هایی می باشد که امکان انتقال آن به نقطه ای دیگر پس از نصب وجود ندارد. از این رو انتخاب نوع مناسب آن از جمله مواردی است که در ابتدای امر باید به آن توجه شود. انتخاب این دستگاه باید با توجه به نوع کاربری و محل نصب آن صورت پذیرد.

 

انواع پله برقی بر اساس محل نصب

  • محیط داخلی
  • محیط بیرونی
  • محیط نیمه سرپوشیده

انواع پله برقی بر اساس کاربرد

این دستگاه بر اساس نوع کاربرد به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • پله برقی های تجاری
  • پله برقی های نیمه تجاری
  • پله برقی های غیر تجاری

پله برقی نیز مانند سایر دستگاه ها نیاز به تعمیر، نگهداری و سرویس دارد و در صورت سهل انگاری در این موضوع خساراتی به دستگاه وارد می شود. کلیه قطعات به کار رفته در ساخت پله برقی دارای طول عمر مفیدی هستند و در صورت عدم رسیدگی مناسب به آن ها آسیب دیده و می تواند هزینه های سنگین تری را متحمل شود. بنابراین نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر اجرایی نیز توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد.

پله برقی های تجاری (Commercial escalators)

این نمونه دستگاه همان طور که از نامش پیداست، در فروشگاه های چند طبقه، مراکز تجاری و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این دستگاه در مکان هایی که مجموع ساعات کاری آن ها کم تر از ۱۲ ساعت در روز بوده و جمعیت حاضر در آن به صورت یکنواخت از پله برقی استفاده می کنند و ازدحام جمعیت بر روی پله برقی وجود ندارد، استفاده می شود. ارتفاع این مدل دستگاه معمولا کم تر از ۶ متر می باشد و از پله هایی با زاویه ۳۵ درجه در ساخت آن ها استفاده می شود. این نمونه دستگاه فضای کم تری اشغال می کند. تعداد پله های افقی در ایستگاه های بالا و پایین ۲ عدد بوده و قطر قرقره ها در دو طرف پله ۷۵ میلی متر می باشد.

 

پله برقی های نیمه تجاری (Heavy duty escalators)

از این دستگاه در مکان هایی هم چون پل های عابر پیاده، قسمت های غیر اصلی ایستگاه مترو و به طور کلی در مکان های خارج از ساختمان که از پوشش کامل برخوردارند استفاده می شود. از آن جایی که این گونه پله برقی ها در کلیه ساعات شبانه روز استفاده می شود به ارتفاع توجه نشده و زاویه ۳۰ یا ۳۵ درجه می تواند انتخاب مناسبی باشد. تعداد پله ها در ایستگاه های بالا و پایین، ۳ عدد بوده و قطر قرقره ها در دو طرف پله ۷۵ یا ۹۰ میلی متر می باشد. درجه حفاظت موتور IP۵۴ می باشد و دلیل آن امکان ورود آب به داخل سازه از طریق کفش خیس می باشد. پوشش این پله ها باید ضد زنگ باشد.

 

پله برقی های غیر تجاری (Extra heavy duty escalator)

استفاده از این دستگاه در مکان هایی که در طول شبانه روز عبور و مرور افراد در آن زیاد است، صورت می گیرد. برای مثال ایستگاه های قطار و پایانه های مسافربری نمونه ای از این مکان ها می باشد. این نوع پله ها سنگین ترین و گران ترین انواع پله های برقی هستند. زاویه آن ها ۳۰ درجه بوده و تعداد پله های افقی در بالا و پایین ۳ عدد می باشد. درجه حفاظت موتور در این دستگاه IP۵۴ بوده و کلیه قطعات دارای رنگ ضد زنگ می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *